W dniach 11–13 czerwca 2025 roku odbyło się V Walne Zgromadzenie Członków Izby Branży Komunalnej (IBK). Wydarzenie zgromadziło szerokie grono przedstawicieli firm członkowskich, ekspertów branżowych oraz zaproszonych gości, stwarzając przestrzeń do omówienia kluczowych wyzwań i kierunków rozwoju sektora gospodarki komunalnej w Polsce.
Dziękujemy za Państwa rekordową frekwencję na Walnym – prawidłowo reprezentowanych było 104 na 140 zrzeszonych w IBK firm!
Dzień I – 11 czerwca (środa)
Obrady rozpoczęły się rejestracją uczestników oraz poczęstunkiem. Oficjalnego otwarcia dokonał Przewodniczący IBK, Sławomir Rudowicz. W trakcie pierwszego dnia rozpatrzono porządek obrad, omawiając kwestie formalne i organizacyjne. Przedstawione zostały również Sprawozdanie Zarządu, Sprawozdanie Finansowe, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego. Walne Zgromadzenie zatwierdziło zmiany w Statucie Izby Branży Komunalnej, zwiększenie składek członkowskich oraz udzieliło absolutorium wszystkim członkom organów statutowych IBK. Następnie wybrane zostały nowe władze Izby na kadencję 2025-2029. Przewodniczącym Izby został Pan Dominik Marczyk. Składy nowych organów znajdą Państwo w zestawieniu poniżej. Walne Zgromadzenie nadało tytuł Honorowego Przewodniczącego Izby Panu Sławomirowi Rudowiczowi oraz podjęło uchwałę o uhonorowaniu Pana Tadeusza Zycha.
Następnie odbyła się dyskusja pt. „Problemy branży odpadowej – wyzwania i zagrożenia”, w której przedstawiono najważniejsze zagrożenia legislacyjne, rynkowe oraz operacyjne stojące przed sektorem, w tym konieczność podjęcia dodatkowych działań celem sfinansowania rosnących wydatków Izby związanych m.in. z kaucją i ROP. Dzień zakończył się kolacją grillową z muzyką na żywo w mazurskiej tawernie.
Dzień II – 12 czerwca (czwartek)
Drugi dzień poświęcony był głównie tematom legislacyjnym i praktycznym aspektom działalności gospodarczej w branży komunalnej. Uczestnicy wysłuchali prelekcji m.in. Pana Adama Abramowicza (Rada Przedsiębiorców), mec. Katarzyny Skiby-Kuraszkiewicz (Square Tax Legal Services), dr. Wojciecha Hartunga (Kancelaria DZP), czy ekspertów z kancelarii Staniek & Partners i Pań Adrianny Chmiel oraz Dominiki Noskiewicz (beAdvised).
Szczególne zainteresowanie wzbudziły zagadnienia związane z systemem kaucyjnym, rozszerzoną odpowiedzialnością producenta (ROP), zamówieniami in-house oraz kontrolami w branży odpadowej. Dzień zakończył się uroczystą kolacją bankietową, w trakcie której złożono podziękowania za dotychczasową działalność Panu Tadeuszowi Zychowi oraz Panu Sławomirowi Rudowiczowi.
Dzień III – 13 czerwca (piątek)
Ostatni dzień zgromadzenia miał bardziej techniczny i praktyczny charakter. Zaprezentowano m.in. innowacje związane z przetwarzaniem odpadów (easyRipok), omówiono zastosowanie przepisów ustawy o odpadach (w tym art. 101a i 226a), a także zaprezentowano ofertę specjalistycznych usług firm zrzeszonych w Izbie. Zakończenie obrad zwieńczył pokaz zewnętrzny technologii czyszczenia laserowego, a dla chętnych zaplanowano dodatkowe atrakcje rekreacyjne: rejs statkiem i ognisko na plaży.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom V Walnego Zgromadzenia Izby Branży Komunalnej za tak liczne przybycie, aktywny udział w obradach oraz owocne dyskusje. Szczególne wyrazy uznania kierujemy do naszych prelegentów i ekspertów, którzy zechcieli podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, wzbogacając tym samym merytoryczny poziom wydarzenia. Dziękujemy również zaproszonym gościom i partnerom za obecność oraz zaangażowanie. Państwa udział jest dla nas potwierdzeniem, że wspólna praca na rzecz rozwoju branży komunalnej ma realny sens i przynosi wymierne efekty. Do zobaczenia na kolejnych spotkaniach Izby!