Z okazji zbliżającego się Bożego Narodzenia
pragniemy życzyć pełnych radości
i spokoju świąt.
Niech ten czas będzie pełen ciepła
i rodzinnej atmosfery.
Dużo radości, pogody ducha, spełnienia marzeń
i wszelkiej pomyślności,
a także wielu sukcesów
w nadchodzącym Nowym 2025 Roku.
Szanowni Państwo,
w związku z pojawiającymi się wątpliwościami interpretacyjnymi w zakresie stosowania art. 101a ustawy o odpadach (odpady budowlane i rozbiórkowe) w brzmieniu, które wchodzi w życie z dniem 1.01.2025 r., Izba Branży Komunalnej skierowała do Ministerstwa Klimatu i Środowiska wystąpienie. Odpowiedź przekażemy Państwu niezwłocznie po jej otrzymaniu.
Szanowni Państwo,
z ogromnym żalem i smutkiem informujemy, iż dnia 5.12 w wypadku samochodowym tragicznie zginęli
Marcin Łysiak, właściciel firmy Ekoserwis Marcin Łysiak (z siedzibą w Janikowie, okolice Inowrocławia), zrzeszona w Izbie od 2023 roku,
Bernard Kamiński, Dyrektor Handlowy w firmie Ekoserwis.
Rodzinom i bliskim składamy kondolencje oraz wyrazy współczucia.
Szanowni Państwo.
Serdecznie zachęcamy do obejrzenia wywiadu Pana Radka Pogody z Panem Adamem Abramowiczem, Prezesem Rady Przedsiębiorców sp. z o.o., Rzecznikiem MŚP w latach 2018-2024. Panowie byli prelegentami ostatniego Zjazdu Izby.
Rozmowa dostępna pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=0fsAqpp7FVY
Jest nam niezmiernie miło polecać Państwu ten materiał, ponieważ powstał on na IV Zjeździe IBK w Sosnówce. To świetny przykład, pokazujący, że Zjazdy IBK tworzą środowisko do nawiązywania kontaktów i wymiany doświadczeń.
Zachęcamy do obejrzenia!
Szanowni Państwo,
Serdecznie dziękujemy za udział w IV edycji Zjazdu Szkoleniowo-Integracyjnego w Sosnówce. Dzięki Państwa licznej obecności wydarzenie było nie tylko sukcesem organizacyjnym, ale również niezwykle inspirującą platformą do wymiany doświadczeń i wiedzy, które przyczyniają się do dalszego rozwoju naszej branży. Szczególne podziękowania chcielibyśmy wyrazić pod adresem naszych Gości Honorowych, Panów: ministra Mariusza Filipka, prezesa Adama Abramowicza, dra hab. Roberta Gwiazdowskiego, prezesa Pawła Augustyna, redaktora Karola Wójtowicza, a także Prelegentów i Prelegentek, bez których minione wydarzenie nie mogłoby mieć miejsca. Serdecznie dziękujemy Partnerom Zjazdu oraz Wystawcom: PGNiG Grupa Orlen, E-VAN sp. z o.o., Recykl Organizacja Odzysku S.A., DM Consult sp. z o.o., Flash-Logistic sp. z o.o., Reko Prime sp. z o.o., Wojtex soldrogowa.pl., TEST Krapkowice Piotr Staszewski, Monocar sp. z o.o.
Mamy nadzieję, że wspólnie spędzony czas przyczynił się do powstania wielu pozytywnych wspomnień, a tematyka wystąpień okazała się trafiona i pomocna. Dziękujemy również za zaangażowanie w dyskusję w trakcie i po prezentacjach.
Chcemy również podziękować za wszystkie cenne uwagi, sugestie i opinie, które przekazaliście nam Państwo w trakcie wydarzenia. To dzięki Państwa opinii, będziemy mogli jeszcze lepiej dopasować nasze przyszłe wydarzenia do Państwa potrzeb i oczekiwań.
Liczymy, że następnym Zjazdom będzie towarzyszyć równie dobra, bądź jeszcze lepsza frekwencja!
Fotorelacja dostępna na naszej stronie na Facebooku https://www.facebook.com/IzbaBranzyKomunalnej
Do zobaczenia na kolejnych wydarzeniach!
Wypowiedź Pana Karola Wójcika, Przewodniczącego Rady Programowej IBK
Warszawa, 22 października 2024. Reprezentatywne organizacje branży gospodarowania odpadami w Polsce apelują do Ministra Sprawiedliwości Adama Bodnara o podjęcie działań ograniczających „szarą strefę” w gospodarce odpadami.
Warszawa, 22 października 2024 r.
APEL O PODJĘCIE DZIAŁAŃ CELEM OGRANICZENIA SZAREJ STREFY W OBSZARZE GOSPODARKI ODPADAMI W POLSCE
Przedstawiciele organizacji zrzeszających legalnie działające podmioty branży gospodarki odpadami w pełni podzielają wyrażone przez Pana Ministra zaniepokojenie rozwojem tzw. „szarej strefy” w obszarze gospodarowania odpadami. Na wstępie podkreślić należy, że codziennie ponad 10 tysięcy kierowców śmieciarek odbiera 50 tys. ton odpadów komunalnych od mieszkańców naszego kraju. Ponad 13 mln ton odpadów komunalnych przetwarzanych jest rocznie w kilkuset instalacjach, skąd kierowane są do recyklingu, odzysku i składowania. Wszystkie powyższe elementy stanowią bezcenny dla gospodarki zasób finansowy, ale także kapitału ludzkiego, wiedzy i infrastruktury. Wszystkie wspomniane instalacje przeszły w ostatnich latach konieczne i kosztowne modernizacje, również w odpowiedzi na wymogi legislacyjne Wymagania te spełniły legalnie działające podmioty w naszej branży, świadome odpowiedzialności za życie i zdrowie ludzi. Spełnienie wymogów i uzyskanie decyzji administracyjnych zajęły nam wiele lat.1 W tym samym czasie wiele firm i osób unikało inwestycji, oferując niskie ceny i niepewne zagospodarowanie odpadów. Podobną sytuację obserwujemy w zakresie zagospodarowania odpadów przemysłowych. Skutkiem tej patologii są liczne nielegalne magazyny odpadów (tzw. bomby ekologiczne). Jest to możliwe, ponieważ nie mamy wystarczających mocy przerobowych w instalacjach, a budowa nowych wymaga zmian systemowych, pewności prawa i źródeł finansowania.
To dlatego zgadzamy się z diagnozą, iż w (obecnych uwarunkowaniach) nasza działalność jest potencjalnie jedną z tych najmocniej zagrożonych rozwojem szarej strefy. W związku z tym od lat zabieramy głos w tej sprawie i prowadzimy proaktywne działania.2 Nasi przedstawiciele biorą czynny udział w opiniowaniu projektowanych przepisów dotyczących branży, a w ostatnim czasie uczestniczymy w dyskusji publicznej na temat zasadniczych rozwiązań systemowych w postaci Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta i Systemu Kaucyjnego.
O ile cieszy nas, że państwo polskie dostrzega bardzo wyraźnie problem olbrzymiej luki inwestycyjnej 3 w obszarze rozbudowy/budowy instalacji przetwarzania odpadów, to pragniemy zarazem zaapelować o refleksję co do reperkusji dalszego przedłużania jej istnienia: brak środków z ROP dla gmin oznacza dalsze trwanie luki inwestycyjnej, a wprowadzenie systemu kaucyjnego bez ROP oznacza nawet pogorszenie się tej sytuacji. Brak mocy instalacyjnych ma z kolei przełożenie na rozwój szarej strefy, gdyż istniejące instalacje nie są w stanie przerobić rosnącej ilości odpadów m.in. ze względu na rosnące obostrzenia, w tym kary finansowe. W tej sytuacji podstawowym celem najpilniejszych działań powinno być uwolnienie samoistnych sił rynkowych stymulujących poprawę zbiórki i zagospodarowania odpadów poprzez zwiększenie chłonności legalnie działających instalacji przetwarzania. Większa dostępność instalacji zwiększy konkurencyjność, a to wpłynie na poprawę mechanizmu cen4.
Pragniemy podkreślić, że jako podmioty prowadzące legalną działalność o charakterze użyteczności publicznej z nadzieją odbieramy głos Pana Ministra jako przejaw troski, ale i jako szansę na merytoryczną dyskusję o charakterze systemowym, a nie fragmentarycznym. Szansę na wyznaczenie planów, pierwszych kroków i długofalowych rozwiązań. Niezmiennie gotowi jesteśmy wspierać takie i inne działania przeciwdziałające szarej strefie, także, dlatego że mamy świadomość, iż jest to znacznie lepsze dla wszystkich (w tym dla klientów końcowych) podejście niż nieoczekiwane i nagłe działania, zwiększanie reglamentacji i obciążeń prawnych, nadmierne kontrole, wydłużone i niepewne co do wyniku postępowania administracyjne, które wprost utrudniają i podnoszą koszt naszego działania i zwiększają rynek dla nieuczciwych graczy.
Apelujemy zatem o uwzględnienie powyższych tez w dalszych dyskusjach i pracach oraz liczymy na możliwość spotkania, w dogodnej dla Pana Ministra formule i czasie, podczas którego moglibyśmy omówić kierunki działań. Jesteśmy pewni, że jeśli skutecznie wyeliminujemy przyczyny szarej strefy w odpadach, nie będziemy zmagać się z jej skutkami i rosnącą skalą. Mając to na uwadze, jeszcze raz dziękujemy za cenny głos Pana Ministra.
————————————————————————————————–
1)Postępowania administracyjne związane z procesami inwestycyjnymi i zmianami technologicznymi trwają w Polsce od 3 do 5 lat.
2)Wyrazem naszej aktywności w przeciwdziałaniu szarej strefie są in. podejmowane od dawna proaktywne kroki, takie jak nieustający dialog z samorządami i biznesem czy aktywność naszych ekspertów w wielu publikacjach i działaniach Izb i Stowarzyszeń.
3) Co wskazywane jest konsekwentnie w kolejnych Krajowych Planach Gospodarki Odpadami (chociażby w aktualnie obowiązującym KPGO2028) jako jeden z kluczowych problemów do rozwiązania – zarówno w obszarze odpadów opakowaniowych, jak i komunalnych. Szczegółowe dane dotyczące tych potrzeb przytaczają też przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
4) To jednak jest możliwe w stabilnym i pewnym otoczeniu prawnym, przewidywalnym i określonym na lata, z uwagi na długość i skomplikowanie procesów inwestycyjnych. Jesteśmy w czasie intensywnych zmian prawa w UE, a najbliższe 5 lat ma zmienić nasze podejście do gospodarki jako cyrkularnej, a mamy poważne i zdefiniowane potrzeby w gospodarce linearnej. Niepewność tę potęgują występujące i mające ogromny wpływ na gospodarkę problemy wojny, kryzysu energetycznego i klimatycznego. A to sytuacje zawsze wykorzystywane przez szarą strefę.
Sławomir Rudowicz – IZBA BRANŻY KOMUNALNEJ
Piotr Szewczyk – RADA RIPOK
Dariusz Matlak – POLSKA IZBA GOSPODARKI ODPADAMI
Tomasz Uciński – KRAJOWA IZBA GOSPODARKI ODPADAMI
Szanowni Państwo,
Wszyscy z pewnością mamy świadomość jak ogromną tragedią dla niektórych, stały się ostatnie wydarzenia związane z powodzią. Jak Państwo wiedzą, Izba Branży Komunalnej zorganizowała dobrowolną zbiórkę na rzecz wsparcia poszkodowanych, w tym firm z branży komunalnej.
Jedną z organizacji dotkniętych powodzią jest firma TEMPO sp. z o.o. - członek założyciel Związku Pracodawców Gospodarki Odpadami.
Przekazujemy pismo, które Prezes Zarządu spółki skierował do Członków Izby Branży Komunalnej.
Jeżeli ktoś z Państwa miałby możliwość wsparcia firmy, serdecznie zachęcamy.
Pismo TEMPO sp. z o.o. z prośbą o pomoc
Wciąż mogą Państwo dokonywać dowolnych wpłat, przelewem na konto Izby, tytułem „Pomoc dla Powodzian”:
Izba Branży Komunalnej Santander Bank Polska SA
50 1090 1128 0000 0001 5093 9194
W przypadku nadwyżki zgromadzonych środków, Izba przekaże ją potrzebującym osobom fizycznym.
Firmy poszkodowane powodzią prosimy o kontakt z biurem Izby.
Szanowni Państwo.
W imieniu Zarządu Izby Branży Komunalnej zapraszamy do udziału w IV Zjeździe Szkoleniowo-Integracyjnym Izby Branży Komunalnej, który odbędzie się w dniach 21-22.11.2024 r. w Hotelu Lake Hill Resort & Spa w Karkonoszach (Sosnówka, k. Karpacza). Również w tym roku wydarzenie podzielone będzie na dwie części – szkoleniową i integracyjną. W ramach części szkoleniowej zaplanowane zostały wystąpienia Partnerów, Członków Izby oraz merytoryczne prelekcje zaproszonych gości, w tym Pana Mariusza Filipka– Zastępcy Rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców, Pana Adama Abramowicza- Prezesa Rady Przedsiębiorców sp. z o.o., Rzecznika MŚP w latach 2018-2024, dr hab. Roberta Gwiazdowskiego, prof. uczelni. Nie zabraknie również podsumowania działalności Izby w ostatnim półroczu.
Informujemy, iż Partnerem Generalnym Zjazdu została Grupa Recykl (Recykl Organizacja Odzysku S.A.), przedstawiciel opowie o ofercie firmy pierwszego dnia Zjazdu. Drugim Partnerem Generalnym Zjazdu jest firma E-VAN sp. z o.o., która zaprezentuje swój pojazd. Partnerem Merytorycznym została firma DM Consult sp. z o.o. - reprezentant opowie o nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych posiadaczy pojazdów mechanicznych. Partner Wspierający - firma Flash-Logistic sp. z o.o. - przedstawi swój innowacyjny produkt: „DroneShine - innowacje w czyszczeniu zewnętrznym”. Do grona Partnerów dołączyła również firma Wojtex soldrogowa.pl.
Szanowni Państwo,
Dziękujemy za liczne przybycie i udział w IV Walnym Zgromadzeniu Izby Branży Komunalnej. Dzięki Państwa mobilizacji, obecności – osobistej i w osobie pełnomocników Zgromadzenie odbyło się w I terminie i było zdolne do podejmowania uchwał wymienionych w porządku obrad. Podczas spotkania jednogłośnie udzielono absolutorium wszystkim członkom Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz przyjęto sprawozdania z działalności organów za rok 2023. Zwieńczeniem spotkania był wspólny lunch będący okazją do rozmów w nieformalnej atmosferze.
Już dziś zapraszamy Państwa na kolejne wydarzenie - IV Zjazd Integracyjno-Szkoleniowy Izby Branży Komunalnej, który odbędzie się w Hotelu Lake Hill w Sosnówce w dniach 21-22.11.2024 (https://www.lakehill.pl/). Prośba o rezerwację terminu w kalendarzach, więcej szczegółów już niebawem.
Fotorelacja dostępna na naszej stronie na Facebooku.
Izba Branży Komunalnej bierze udział w #EurochambresCongress2024 w dniach 12-14 czerwca.
Kongres, którego gospodarzem jest Izba Handlowa w Antwerpii Waasland, w mieście o bogatej historii kulturalnej i handlowej oraz tętniącej życiem współczesnej gospodarce, obejmie dwa dni sesji plenarnych, interaktywnych warsztatów i możliwości nawiązywania kontaktów.
Izbę będzie reprezentował Tomasz Miś, radca prawny i członek Rady Programowej IBK.
Szanowni Państwo,
III Zjazd Szkoleniowo-Integracyjny już za nami. I choć w Janowie Podlaskim towarzyszyła nam jesienna aura, to dzięki Państwa obecności udało się stworzyć niezwykle miłą i ciepłą atmosferę. Pragniemy podziękować wszystkim uczestnikom za tak liczną obecność. Szczególne podziękowania chcielibyśmy wyrazić pod adresem naszych Gości Honorowych, Panów: Grzegorza Kowalczyka, Adama Abramowicza, dra hab. Roberta Gwiazdowskiego, prof. dra hab. Adama Mariańskiego, Pawła Augustyna, Karola Wójtowicza a także Prelegentów i Prelegentek, bez których minione wydarzenie nie mogłoby mieć miejsca. Serdecznie dziękujemy Partnerom Zjazdu: Protechnice Sp. z o.o., Scanii Polska S.A., Grupie DBK, WKW Sp. z o.o. Sp. k, E-VAN Sp. z o.o., DM Consult Sp. z o.o., Elte Group Sp. z o.o. oraz Wystawcom: Atlas Poland Sp. z o.o., Melex. Sp. z o.o, EWT Automotive Polska Sp. z o.o, TEST Krapkowice Piotr Staszewski i ZAMPAP Krapkowice Sp. z o. o.
Szczególne podziękowania dla firmy PROTECHNIKA za zorganizowanie drugiego dnia naszego zjazdu.
Mamy nadzieję, że wspólnie spędzony czas przyczynił się do powstania wielu pozytywnych wspomnień, a tematyka wystąpień okazała się trafiona i pomocna. Dziękujemy również za zaangażowanie w dyskusję w trakcie i po prezentacjach.
Chcemy również podziękować za wszystkie cenne uwagi, sugestie i opinie, które przekazaliście nam Państwo w trakcie wydarzenia. To dzięki Państwa opinii, będziemy mogli jeszcze lepiej dopasować nasze przyszłe wydarzenia do Państwa potrzeb i oczekiwań.
Liczymy, że następnym Zjazdom będzie towarzyszyć równie dobra, bądź jeszcze lepsza frekwencja!
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z przekazanymi prezentacjami prelegentów oraz nawiązywania współpracy. Fotorelacja dostępna na naszej stronie na Facebooku.
Już dziś zapraszamy Państwa na IV Zjazd Szkoleniowo-Integracyjny, który odbędzie się w dniach 21-23.11.2024 w hotelu Lake Hill Karkonosze Resort & Spa (https://www.lakehill.pl/).
Do zobaczenia!
Szanowni Państwo,
W tym roku IV Walne Zgromadzenie IBK przybiera nieco inną formułę. Spotykamy się w Warszawie, w Centrum Konferencyjnym West Gate (Al. Jerozolimskie 92).
Będąc z nami możesz liczyć na:
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2021 IBK. Projekt i wykonanie: Hedea.pl